Terug naar overzicht

De schoonbeleving verbeteren met data | drie tips

Het verbeteren van de schoonbeleving met behulp van data is hot. In stationsgebouwen, grote onderwijsinstellingen en smart buildings lopen al projecten waarbij klachten over bijvoorbeeld de toiletgroepen tot nul zijn gereduceerd. Sensoren, apps, tablets en robots hebben hun intrede gemaakt en zowel de schoonmaakresultaten als de financiële voordelen zijn aanzienlijk. Wat zijn de eerste bevindingen en hoe kun je hiervan profiteren binnen jouw eigen organisatie?

We zetten drie tips voor je op een rij.

TIP 1 | Begrijp de verhouding tussen schoonbeleving en schoonmaakkwaliteit

We kunnen poetsen en schrobben wat we willen, maar als de eindgebruiker een slechte schoonbeleving ervaart, gaat het mis. De oplossing: door gericht en efficiënt schoon te maken, worden werkvloeren of toiletgroepen niet alleen écht schoon, maar daadwerkelijk door eindgebruikers als schoon ervaren. De effecten van geuren, kleuren en geluiden spelen hierbij een grote rol. Als deze de eindgebruiker tegenstaan, terwijl de betreffende ruimte prima is schoongemaakt, zal zijn of haar schoonbeleving alsnog negatief zijn. Ook zichtbare schoonmaakmedewerkers dragen bij aan een goede schoonbeleving. De relatie tussen ‘schoonmaak’ en ‘schoonbeleving’ is niet lineair, wijst onderzoek uit*. Zo blijkt dat verdubbeling van de schoonmaakkwaliteit meestal niet leidt tot een verdubbeling van de schoonbeleving. Sterker nog: over het algemeen geldt dat wanneer de schoonmaakkwaliteit toeneemt, het effect daarvan op de schoonbeleving van eindgebruikers afneemt. Wanneer de schoonmaakkwaliteit in beginsel ruim voldoende is, heeft een extra schoonmaakronde (die dus sowieso niet nodig is) nagenoeg geen effect op de schoonbeleving. Dit is een essentieel inzicht. Het belangrijkste advies uit het onderzoek is: voer metingen uit en anticipeer hierop. Inzicht in de schoonbeleving bij eindgebruikers krijg je door te meten. Klassieke vragenlijsten kunnen worden vervangen door meer innovatieve methoden zoals feedback via het scannen van een QR-code.

Test hoe datavolwassen jouw organisatie is: Doe de Data Maturity Scan!

TIP 2 | Verken de mogelijkheden rondom datagestuurd schoonmaken

Hoe de ‘schoonbeleving’ in elkaar steekt is nu duidelijk. Maar het wordt nog mooier. Door de mogelijkheden rondom datagestuurd schoonmaken te verkennen, kun je én de schoonbeleving verbeteren én een enorme efficiencyslag realiseren. Doordat sensoren in een ruimte communiceren met een app (op de tablet van de schoonmaakmedewerkers), ontstaan ideale looproutes en logische schoonmaakkeuzes. Medewerkers hoeven de zeepdispensers en toiletrolhouders niet meer te openen om te controleren of deze aangevuld moeten worden. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het aanvullen van printerpapier of het schoonmaken van de koffiemachines. En waarom zou je vergaderzalen, pantry’s of toiletgroepen compleet onder handen nemen als ze die dag niet gebruikt zijn? Sinds corona is dit relevanter dan ooit. Mensen werken vanuit huis of in shifts op kantoor. Als een medewerker via de app ziet dat een deel van een kantoortuin ongebruikt is, hoeven niet alle prullenbakken gecheckt te worden. Tijdsbesparing betekent kostenbesparing, maar ook: meer werkplezier. Niemand loopt graag onnodige rondjes over een werkvloer.

Lees meer over datagedreven ondernemen bij woningcorporatie De Woonplaats.

TIP 3 | Heroverweeg traditionele schoonmaakcontracten

Ga je datagestuurd schoonmaken? Durf dan ook de (raam)contracten met je opdrachtgevers te updaten. Zodra je gaat schoonmaken op basis van slim maatwerk en real time behoeften, maak je bij voorkeur andere afspraken. Immers: wat je oplevert is meetbaar en transparant door weergaves in de app en actuele interactieve feedback. Meer dan ooit stuur je hierdoor op resultaat Veel schoonmaakbedrijven werken nog op basis van standaardisering, maar door te focussen op schoonbeleving en efficiency met behulp van data, is dat minder relevant. In schoonmaakcontracten kunnen concrete KPI’s komen te staan die middels dashboards te evalueren zijn. Spannend? Dat valt mee. Door de bewezen effecten van deze nieuwe werkwijze wordt jouw geleverde kwaliteit zwart op wit bevestigd. Fijn voor je opdrachtgever, maar ook voor de eigen organisatie. Bovendien houdt het je scherp. Je wordt proactief en wendbaar in het verbeteren van schoonmaakprocessen, zodat de schoonmaakkwaliteit blijft toenemen.

Wil je nog meer kennis op doen over de mogelijkheden van data? Meld je dan aan voor Lunch & Learn Datagedreven facilitaire dienstverlening op vrijdag 8 april!

*Vos, M. C., Galetzka, M., Mobach, M. P., van Hagen, M., & Pruyn, A. T. (2019). Measuring perceived cleanliness in service environments: Scale development and validation. International Journal of Hospitality Management, 83, 11-18.

Hoe zet ik een eerste stap?

Ben je geïnteresseerd in datagestuurd schoonmaken? Wil je vrijblijvend weten hoe jouw organisatie ervoor staat als het gaat om het ontsluiten, interpreteren en benutten van data? En ben je benieuwd naar welke optimalisaties er nodig zijn om over te stappen op deze slimme, en kostenbesparende schoonmaakwijze? Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Wilko van Deursen

Key-Accountmanager
06-29550222 wilko.vandeursen@winvision.nl